19 mei 2015

Op naar Bolivia

Eindelijk is het zover, we gaan op vakantie! Vanmorgen eerst de tassen voorzien van tywraps, daarna Goofy naar de oppas gebracht, snel naar huis wat eten en dan op naar schiphol. In de bocht bij vertrekhal 2-3 zou Karel klaar staan om de auto mee te nemen of was het die meeneem marokkaan? Het was niet Karel maar Gijs die ons op stond te wachten en hij zag er nog betrouwbaar uit ook.... Rondje langs de auto lopen voor hoe en wat, handtekening zetten en dan is je auto weg. Ga er vanuit dat hij er weer staat als we terug komen. Vervolgens op zoek naar de incheck balie, inchecken (ruzie met de bagagelabels, maar alles is weg) en wachten op de eerste vlucht naar Madrid. Boarding zou om half zes beginnen maar er was nog geen vliegtuig. Iets later kwam er één, eerst iedereen er nog uit en daarna wij erin. Uiteindelijk zijn we een half uur later vertrokken, maar op Madrid zouden we toch genoeg tijd hebben voor het overstappen. Eenmaal in Madrid moesten we eerst 29 minuten lopen naar de andere gate, best een eind maar we moesten nog lang genoeg zitten. Ik had best trek in een milkshake, vond uiteindelijk een Burger King en dacht bingo. Maar helaas geen milkshake, geen smoothy eigenlijk gewoon niks wat ik wilde. Dus maar saai water gehaald. Tot elf uur konden we ons gaan vervelen, dan begon het boarden. Uiteindelijk zaten wij in een rij die als één van de laatste het vliegtuig in mochten dus werd het wat later. Plus minus op tijd gingen we weg, vervolgens een lekker stukje taxiën en vliegen maar. Na het opstijgen kregen we gelijk de formulieren voor de immigratie, konden we alvast invullen (tenslotte nog 11 uur de tijd). Daarna nog wat eten en drinken om vervolgens te kijken of er wat geslapen kan worden. Denk ik een kussen meegenomen te hebben, blijkt het een voetrol of hoe het ook genoemd mag worden te zijn. Ach werkte wel als steuntje. Inmiddels was het in nederland al licht en vlogen wij nog in het donker. Om iets voor half zes landde we op Santa Cruz, het is hier zes uur vroeger dan in nederland. De temperatuur om vijf uur in de ochtend, 21 graden. Volgende stap, in de rij voor de immigratie. Dit ging allemaal lekker op het gemak, voor we aan de beurt waren hadden ze mijn formulier al drie keer gecontroleerd. Na de immigratie op naar de tassen, deze lagen al her en der verspreid naast de bagagebanden. Maar alle vier zijn ze heel aangekomen! Op naar de volgende rij voor de douane, ook mijn vooraf ingevulde papiertje werd hier al meerdere keren gecontroleerd. Douane zelf was papiertje afgeven, op knopje drukken en doorlopen. Buiten snel de taxi gevonden maar eerst nog effe pinnen. Op de eerste etage meerdere pinautomaten maar geen wilde ons geld geven. Dan onze laatste euries maar omgezet in bolivianos, te weinig voor de vakantie maar genoeg voor nu. Op naar de taxi, inmiddels waren de tassen al ingeladen en konden we gelijk op pad. Eerst Santa Cruz door, we werden op proef gesteld! Links rechts links rechts rechts links, geen idee hoe hij deed maar zijn remmen doen het en we kwamen heel aan in Samaipata. Onderweg nog een keer gestopt om te tanken, gas tank je hier via een slang onder de motorkap. Later horen we dat dit niet altijd goed gaat. En nog wel gestopt voor één foto moment, ach de zon laat zich toch nog niet van zijn goede kant zien. In Samaipata aangekomen staat Maarten ons al op te wachten, we worden welkom geheten met een lekker bakkie kruidenthee. Het park waar we de eerste nachten blijven is La Vispera, eigendom van Nederlanders. Het park ligt op een berg en bestaat uit huisjes, camping, tuin en café. Na het welkom krijgen we de tijd om de boel te gaan verkennen en ons op te frissen. Om één uur worden we gehaald voor de lunch. De lunch is in het dorp, we worden er luxe met de auto heen gereden. Wij gaan voor de omelet met brood en cola, smaakt voortreffelijk. Het begin van de vijf kilo extra volgens Maarten. Na de lunch gaan wij nog even het dorp in en lopen we terug naar huisje (dat gaan we proberen, einde straat rechts, dan links en de weg uitlopen, dit moet voor ons toch wel te doen zijn). Na de wandeling maar wat bijkomen van de reis. Stoeltje erbij en relaxen maar. Om zeven uur werden we opgehaald om in het dorp te gaan eten, dit keer Franse stijl. Maar ook dit was heerlijk. Morgen om negen uur briefing en dan op naar de motoren en de eerste kilometers.