9 september 2016

Mödrudalur naar Laugafell

Vandaag moesten we de verloren tijd van gisteren inhalen. Na een kwartier kwamen we al bij asfalt aan. Een groot gedeelte vandaag zou bestaan uit asfalt. De eerste stop was bij de Dettifoss. Dit is een 44m hoge waterval waar heel veel water doorheen gaat. Vanaf de Dettifoss zijn we naar de Selfoss gelopen. Dit is een hele brede waterval.

Dettifoss is de 44m hoge en 100m brede waterval in de Jökulsá á Fjöllum gletsjerrivier (gemiddeld 193m3 water per seconde). De Selfoss is slechts 13m hoog.

Vanaf de waterval zijn we offroad naar de kokende modder gegaan. In dit gebied heersen op een diepte van 1000m temperaturen van meer dan 200℃. Zo af en toe komt er ook zo'n geur van rottende eieren langs. Na de modder zijn we via de 1 naar Myvatn gereden. Hier konden we eindelijk tanken. Na het tanken gingen Paul en Bram inkopen doen, wij zijn met zijn allen naar een restaurant gegaan. Ik moet eerlijk zeggen de bacon burger van vandaag smaakte beter dan die van een paar dagen geleden. Na het eten ging Wilco nog trakteren op koffie en taart voor zijn verjaardag. Rond drie uur gingen we weer op pad, na eerst nog wat woorden wegens fout parkeren met een ijslander. Het eerste stuk ging nog over asfalt en daarna volgde weer gravel. Het was heerlijk rijden. De volgende stop was weer een waterval, dit was een hele indrukwekkende. En na deze waterval hebben we onze work-out weer gehad voor vandaag. Het volgende stuk was heerlijk rijden totdat ik op een glad modder stuk onderuit ging. Helaas nu links onderuit... En iets meer schade aan mezelf dan de vorige schuiver. Na effe bijkomen weer op de motor gestapt en doorgereden naar de hut. Ik kon alleen niet meer staand rijden door mijn zere hand. Eenmaal bij hut aangekomen, bleek er nog iemand met een lekke band te staan. Bij hut heb ik mijn pak uit gekregen, maar mijn enkel en hand zijn goed dik. Hopelijk kan ik morgen verder rijden. Voor de doorstroming ben ik maar in de hot spring gegaan. Hij was alleen niet zo warm als de andere keer, maar 40℃. Het vreemde is wel dat in de wc ook warm water stroomt. Na het eten ben ik maar vroeg gaan slapen.

Afstand: 258km

Verblijf: slaaphok

Plaats: Laugafell

Geen opmerkingen:

Een reactie posten