18 maart 2019

Rondje Sierra Nevada

Vandaag een rondje Sierra Nevada rijden. De vraag was, gaan we de berg op of niet? De temperatuur boven was vannacht -3 en rond tien uur zou het nog -1 zijn. Dus besloten we om te kijken of we aan het eind nog zin hadden, dan was er nog een mogelijkheid. De dag begon goed, mijn navi had er geen zin in. Gelukkig hebben we er twee bij, dus oppad konden we. Enige wat ik vanmorgen niet had gedaan, was mijn T-shirt met lange mouwen aantrekken en mijn zonnebril opzetten. Van beide zou ik later spijt krijgen, laat staan van het rijden met mijn zomer handschoenen. Aldoende leert men, morgen maar kleden op de weersvoorspelling. Stap voor stap bij stop momenten maar wat warmere kleding aangetrokken.
De route ging vandaag door een geweldig natuurgebied met meer dan 1001 bochten. Er stonden weer veel olijfbomen en mooie roze gekleurde amandelbomen langs de weg. De route ging langs een groot meer, het Embalse de Quentar. Een tijdje later kwamen we langs een groot kasteel: Castillo de La Calahorra. Dit kasteel ligt op een berg en zie je al van veraf. Hierna rijdt je weer de bergen in, geweldige uitzichten. En ook fotomomenten, let wel goed op de bordjes want na 300m kan zomaar na 100m de hoek om en dan nog wat onverhard omhoog zijn. Eenmaal boven aangekomen ons zelf door de paaltjes gewurmd met motor en al. De motoren wilde ook van het uitzicht genieten.
Het hoogste punt van vandaag was de pas Puerto de la Ragua (2041m). Hier was het met 6 graden best wel fris te noemen. Onderweg zag je ook een groot aantal grot woningen (dat denk ik dat het zijn), voor de warme zomers hier kan dat best lekker zijn. De laatste kilometers zouden weer snelweg zijn, alleen mijn navi (ja hij deed het weer) ging veel later de snelweg op dan die van Pat. Dus de volgende afslag van de snelweg en binnen door gaan rijden. De route was geweldig, langs citroen- en sinaasappelbomen en met uitzicht op het meer Embalse de Béznar. Helaas was ik toch de weg kwijt en volgde we Pat zijn TomTom maar weer. Toen ging de route door zulke kleine straatjes, daar paste het een auto op. En leuke tegeltjes in het midden van de weg, oppassen dus. Over de dam terug richting de snelweg en daar waar we hem eerder verlaten hadden zijn we er toch maar weer op gegaan. Inmiddels was de lucht iets minder helder dan gisteren, een druppeltje regen zou er zo hier en daar wel uit kunnen komen. Op de afslag van de snelweg nog even in de file, maar rond half vijf waren we weer in de parkeergarage. Dit keer een hoofdlampje meegenomen zodat we zagen wat we aan het doen waren. Nadat we de motoren neergezet hadden zijn we ons gaan opfrissen. De stad hebben we deels al gezien, dus vandaag relaxen. Om half acht de briefing voor morgen en dan aanschuiven bij het buffet.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten