6 oktober 2019

Rustdag Ranohira

Heb je een rustdag, moet je nog om half zeven aan het ontbijt zitten.... Dus de wekker op 6 uur. Vandaag een wandeling door het natuurpark Isola, omdat het zo warm is beginnen we vroeg. Om in het park te komen, moeten we een stuk met de auto. Nu kunnen er geen 6 personen en chauffeur in de auto, dus wij gingen op de African style. We zaten met Jean, de gids en een extra gids in de bak van de pick-up. Iedereen kijken in het dorp, we waren een attractie.
Het eerste stuk gaat over het zandsteen gebergte. De uitzichten hier zijn geweldig. Het gebied is ook een heilige plaats, de doden worden in de rotsen begraven. Je mag dus niks met een vinger aanwijzen, want dat is heiligschennis. De gids vertelde veel over de natuur en de gewoonten van de vroegere/ huidige bewoners. Één van de dingen is dat je pas een man bent als je een Zebu gestolen hebt, dat je daar 5 tot 10 jaar voor in de gevangenis moet dat is niet zo erg...  En de gevangenissen zijn nou niet zoals bij ons. We vervolgden onze weg naar het uitkijk plateau. Het zou met een beetje fantasie op de Grand Canyon lijken. Hierna kwamen we nog langs een doodskist, deze was ooit van een rijke familie geweest. Ook op dat stuk liggen doden begraven. De volgende stop was een natuurlijk pool. Het was een heel mooi blauw water met een waterval. Wij waren de eerste die daar gingen zwemmen. Het water was best fris, maar dat was wel een lekkere afkoeling. Het volgende stuk is namelijk over de openvlakte waar de zon nu al aardig op staat te schijnen. Het aantal bomen wat daar staat is heel beperkt. Aan het eind van de vlakte ging de weg weer omhoog, nu ging ik merken dat ik de afgelopen dagen niet heel veel heb gegeten. Aan het eind van de route ging ik niet zo heel snel meer, maar ik heb het uitgelopen. De lunch was geweldig, wat snacks om te beginnen daarna een salade met als hoofdgerecht een grill spies en tot slot verse fruit. In het gebied waar we de lunch hadden, zitten een groot aantal lemuren. Heel leuk om te zien.
Na de lunch ging de rest verder naar nog twee natuurlijke pools door de canyon. Ik had geen behoefte om te in de volle zon te gaan lopen en ben op de lunchplek achtergebleven. Na een tijdje hoorde ik wat achter me. Lopen er drie ringstaart maki's achter me. Twee van de vrouwtjes hadden een jong bij zich, helaas staan de foto's op de andere camera. Toen de groep terug kwam, zat er nog een witte maki in de boom. Uiteindelijk was het tweede deel van de wandeling heel erg druk, zwemmen in de pools was bijna niet mogelijk en is dus ook niet gedaan. Van Leif begreep ik, dat ik het beste deel heb meegelopen ook al zien de foto's er ook veelbelovend uit. Van de lunchplek was het nog een kilometer naar de auto lopen. Daarna African Style weer naar huis. Onderweg nog aangehouden door de politie maar we mochten doorrijden. Ja er zijn hier weinig tot geen verkeersregels... Eenmaal in het hotel nog maar even het zwembad in gedoken. Daarna wat liggen relaxen aan het zwembad tot er weer electriciteit en wifi was.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten