3 oktober 2021

Rondje Forcalquier (Mont Ventoux)

Vandaag de laatste dag rijden in de Provence. Er zijn nog twee routes die we nog niet gehad hebben, Judith en Gertjan nemen de ene en wij de andere naar de Mont Ventoux. Als we wegrijden gaan wij richting de donkere luchten, hopelijk wordt dat geen voorbode van de rit van vandaag. We beginnen net buiten Forcalquier met een mooie bochtige weg (D16) door de natuur. Hierna gaan we de eerste col op, een hele tijd draaien we leuke bochtjes maar dan komen we in de wolken. Nu ben ik weggegaan met mijn zonnebril op en alle ritsen van mijn pak nog open. Jullie snappen het al, mijn zicht werd steeds minder en dat kwam niet alleen door de wolken waar we in reden... Het zicht was hier niet meer dan 10m en behoorlijk koud. Uiteindelijk nog wel het col bordje gevonden in de mist, dit stond lager als het hoogste punt. We hadden het al opgegeven om het bord te vinden in de mist.
Eenmaal weer onder de wolk eerst maar gestopt om mijn bril te verwisselen en alle ritsen dicht te doen. Heb nog getwijfeld of ik mijn T-shirt met lange mouwen aan zou trekken, vandaag niet meer gedaan maar begin er morgen wel mee... Na deze col slingeren we lekker door het landschap. Op een gegeven moment reden we over een boerenmarkt. De kraampjes stonden langs de weg en wij reden er dwars doorheen. Er werd ons wel gevraagd om langzaam te rijden. In het volgende dorp wat eten ingeslagen, onze lunch vandaag zoete broodjes met worst. Vlak daarna gaat mijn onderhoudslampje aan. Wat nou 16.000km, ik ben pas bij 11.000 op dit moment. Onderhoud moet wachten tot we weer in Nederland zijn...
Na Col St. Jean komen we bij de Col de Perty hier had iemand zin om wat split op de weg te gooien in plaats van asfalt. Heerlijk haarspeldbochten draaien met rollend split.Hierna gaan we langzaam richting de Mont Ventoux, welke we in de verte met een dikke wolk bedekt zien.. wat zullen we aantreffen. Op een Col wat gegeten, maar je beleg waait van je broodje. Het gaat steeds harder waaien. Gisterenavond zei de eigenaar van ons hotel dat het maandag op dinsdagnacht zou gaan stormen, nou het begin is er al. 
We rijden langs een paar mooie oude dorpjes.
Eenmaal de Mont Ventoux op, waait het wel aardig maar er is nog wel zicht. Hoe hoger we gaan wordt het zicht minder en doet de berg zijn naam eer aan "Berg van de Wind". Boven waait het als een malle en zonder enig zicht vergis ik me in een haarspeldbocht. Zie nog maar weer op gang te komen als je net met je voetjes bij de grond komt en bij elke windvlaag denkt dat je omver geblazen wordt. Maar we zijn de bocht uit gekomen met wat gemompel in mijn helm (tip voor Pat, gewoon je helm uitzetten de volgende keer...)
Na de Mont Ventoux komen we op een brede weg, we rijden weer door de lavendel route richting Forcalquier. Vandaag iets eerder terug in het hotel, kunnen we al gaan pakken voor morgen. Morgen op naar de volgende bestemming in Frankrijk. Het weer wordt ook hier minder, dus hopelijk gaat het de komende dagen meevallen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten