21 maart 2023

Toeristisch Hanoi

Vroeg opgestaan om bijtijds bij Ho Chi Minh langs te gaan. Om zeven uur zaten we dus aan het ontbijt. Om acht uur zijn we gaan lopen richting het masoleum. Door andere straatjes als gisteren, hoe smaller hoe gevarieerder de aangeboden waar. Bij het masoleum aangekomen bleek Ho Chi Minh geen tijd voor ons te hebben, hij had het te druk met honderden mensen. Er waren drie dingen, wij dames waren niet goed gekleed, Pat had zijn leatherman in de rugzak en er was een wachtrij van laten we zeggen twee uur. In de warmte daar staan, daar hadden we geen zin in. Nog even gekeken of we bij de one pillar pagode konden komen, maar helaas ligt deze binnen het afgezette gebied. Dus op naar het militair museum. Kwartier terug lopen dan maar...
Na het militair museum wilden we nog wel kijken bij het andere meer. Hier stonden ook nog historische gebouwen. Eerst nog wat gedronken, we moesten wel van genieten van de cola zoveel als we ervoor kwijt waren. Daarna op naar de volgende tempel. Onderweg nog wel een discussie aan welke straat de tempel was, maar uiteindelijk bij de ingang aangekomen. Eerst nog een kaartje kopen en daarna naar binnen. Na de tempel gingen we richting de pagode. Deze was alleen tussen de middag gesloten, tijd voor ons om ook een hapje te eten. Er waren nog wel wat keuzes aan restaurants, uiteindelijk hebben wij Gertjan de keuze gelaten. Één ding, hij is zijn dubbele stem kwijt voor de volgende vakantie. We hadden een restaurant met uitzicht, alleen met bijzonder weinig keus aan eten. Gebakken rijst en noodles met vlees en springrolls is het uiteindelijk geworden. Na de lunch nog even op een bankje langs het water zitten wachten tot de pagode open ging. Bij de kraampjes ervoor kon je van alles kopen van vogeltjes tot vissen. Na de pagode een taxi terug genomen, vanavond moeten we nog een rondje lopen met de streetfood tour. Weer bij het andere meer, een paar krukjes gezocht om wat te drinken. Nadat we eerst kaartjes hadden gekocht voor de waterpoppen voorstelling van morgen. Bij de krukjes zijn de prijzen voor drank wat schappelijker...
Rond drie uur terug naar het hotel gegaan voor een douche. Buiten is het goed warm met een hoge luchtvochtigheid. Om kwart voor zes ging de telefoon, de gids voor de streetfood tour was er. Snel de spullen gepakt en naar beneden. We zijn uiteindelijk toch met ons vieren, wel zo gezellig. Tijdens de tour hebben we verschillende Vietnamese gerechten gegeten in de oude binnenstad. Sommige restaurants zouden we zelf voorbij gelopen zijn, maar ze hadden heerlijk eten. Een echte aanrader om te doen als je in Hanoi bent.Als afsluiter nog een egg coffee, dit is een ontzettend lekkere koffie. Je verwacht het niet maar we gaan er van de week nog wel een halen. Na de tour zijn we nog wat gaan drinken. Morgen eerst maar is uitslapen en dan een ander stuk van Hanoi bekijken.