20 maart 2023

van Ha Long Bay terug naar Hanoi

Om kwart over zes was vandaag de taichi, dat hebben we maar overgeslagen. Om kwart voor zeven zaten we aan een eenvoudig ontbijt. Want om half acht ging de boot naar de grot. We gingen weer met het kleine bootje naar de grot, dit keer wel iedereen in één boot. Het weer is helaas niet al te best. Eenmaal in het bootje begon het te regenen. De laaghangende bewolking heeft dan wel weer iets mysterieus. Bij de grot aangekomen, waren we niet de enige toerist. In file liepen we naar de ingang van de grot, daarna verspreide de mensenmassa zich. Het is niet de mooiste grot die we ooit bezocht hebben. Maar groot is hij wel. Het is de grootste grot van Vietnam. Na de grot gingen we weer terug naar de grote boot. Daar hadden we een half uurtje relax tijd. Lekker op ons balkonnetje naar eilanden gekeken. We vaarden namelijk alweer terug naar de haven. Om half tien moesten we onze kamers verlaten. Er werd daarna een brunch geserveerd, ook hier weer heerlijke gerechten. Na de brunch nog even de drank afrekenen en even later gingen we voor anker in de haven. Met de kleine bootjes werden we naar de terminal gebracht. Daar was het even zoeken voor de bus. Eenmaal gevonden, gingen we terug naar Hanoi.
In Hanoi moesten we weer inchecken in het hotel. We kregen weer een kamer op een andere verdieping, wel iedere keer in dezelfde hoek. Na de spullen op de kamer gebracht te hebben, zijn we naar de tempel van de literatuur gelopen. Was best een aardige wandeling met hindernissen (iedere keer van die drukke straten oversteken). Bij de tempel aangekomen een rondje gelopen. De halve dag uit het boekje hebben we bij lange na niet gehaald. Was wel een mooi stukje historie om te bekijken. Op de heen en terugweg kwamen we nog langs de spoorlijn die strak tussen de huizen ligt. Vroeger moesten de verkopers alles snel weghalen als de trein langs kwam.Wij hebben geen verkopers gezien. Onderweg nog ergens wat zitten drinken. Het was geen goedkope tent maar mochten wel aan het rad draaien. Verdiende zomaar 10% korting.Eenmaal weer bij het meer, daar nog een stuk omheen gelopen. Ergens zouden de letters I love Hanoi staan, maar die zijn we niet tegengekomen.Wat dichterbij het hotel nog een biertje gedronken. Daarna zijn we gaan douchen, door de hoge luchtvochtigheid voelt alles klam aan. Vanavond nog met de groep eten, vanaf morgen blijven we met zijn vieren over.