19 maart 2023

Op naar Halong bay

Vandaag gaan we de toerist uithangen. We gaan met de boot naar Halong bay. Om negen uur werden we opgehaald met een busje. Eerst de tassen nog bij de receptie gezet, we reizen licht vandaag. We reden over de snelweg, dat schiet lekker op. Het is nog wel drie uur rijden, als de chauffeur in één keer goed rijdt. Iets over elf kwamen we aan bij de terminal. We hadden nog tijd voor een bakkie. Om kwart voor twaalf werden we opgehaald om naar de boot te gaan. In de haven liggen heel veel cruise boten, we waren al gewaarschuwd dat het best druk kon zijn. Met een klein bootje wordt je naar de grotere boot gevaren. Eenmaal op de boot kregen we een welkomstdrankje. Daarna mochten we naar onze hut, deze is veel beter als we verwacht hadden. Daarna werd de lunch geserveerd. Tijdens de lunch vaarden we al door het gebied. Het was een mooi uitzicht. Op een gegeven moment gingen we voor anker. We liggen met een groot aantal boten in een baai. Hier gaan we ook overnachten. Na de lunch zijn we met de kleine boot naar een drijvend dorp gevaren. Vandaar konden we met een kano verder of met een roeiboot. Pat en ik gingen samen in een kano. Door een grot kon je naar een binnen gebied varen, hier wonen een aantal apen. Verder stikte het daar ook van de toeristen...
Na de kanotocht vaarden we met de kleine boot naar het eiland Ti Top. Hier kon je een wandeling maken naar een uitzichtpunt of zwemmen. Het water zag er niet echt aantrekkelijk uit, ik was al nat van het kanoën. Dat was genoeg water voor me. Weer terug bij de grote boot zijn we wat gaan relaxen op het hoogste dek. Om half zes begon happy hour, dus toen konden we cocktails gaan drinken.
Iets later begon de kook workshop. We gingen springrolls maken. wel de lente versie. De springrolls van rijstvellen met minimaal vijf verschillende ingrediënten erin. Daarnaast was er nog fruit en een sapje. Dit was de middag snack.Na de snack nog even op het dek gezeten tot het eten. Ook dit eten was weer voortreffelijk. Moet zeggen dat ik nog nooit zoveel inktvis heb gegeten als vandaag. Maar het smaakte wel lekker. Na het eten hebben we nog een tijdje op het achterdek gezeten. Morgenochtend nog een bezoek aan een grot en daarna weer terug naar Hanoi