20 november 2017

Kampong Speu naar Koh Kong

Vandaag het tweede deel van de mega etappe, duimen dat het droog blijft... Onze kleren waren nog niet helemaal droog, maar zolang het niet regent drogen die wel aan ons lichaam. Het zag er buiten wel nog bewolkt uit, het regende alleen niet. Eerst ontbijten bij de witte olifant (leek meer op een fabriekshal dan een restaurant) en dan kunnen we gaan... Eten bestellen in Cambodja blijft leuk, er is een kaart maar die kan net zo goed van de buren zijn. Als je wat aanwijst, kunnen ze het zomaar is niet (meer) hebben. Voor de verandering eerst de motoren maar weer volgegooid vanmorgen. Daarna op weg, we begonnen met 95 km op de snelweg 4. Deze weg was gelukkig niet zo druk als de weg van gisteren. Je leven was je op deze weg zekerder... Halverwege stoppen we om te kijken of we nog steeds met 10 man waren en om een wierook stokje op te branden voor een veilige reis. De stopplaats was namelijk een punt waar altaren staan om te bidden voor een veilige reis. We vervolgde onze weg over de 4 tot de rotonde. Daar hebben we wat gedronken. Even later vervolgde we onze reis over een mooie slinger weg door de heuvels. Het was een weg met rijstvelden, rivieren en uitzichten. Zo af en toe is stilstaan om wat foto's te maken en mijn rug te strekken. Zo mogen van mij meer dagen zijn. Bij de tweede brug gingen we wat eten. De potten met eten stonden uitgestald en we mochten als een lopend buffet langs lopen. Er zaten hele lekkere dingen bij, wel een beetje spicy maar wel lekker. Na de lunch gingen we weer verder naar de volgende brug. Na deze brug zijn we er bijna. Eerst stopte alleen Judith haar motor ermee... gelukkig was alleen haar benzine op dus op reserve en verder. Na de brug was het een klein stukje naar de Taitai falls. Via een klein weggetje reden we daarnaar toe, gevolgd door een glibber weggetje naar beneden lopen. Maar eenmaal bij het water was het wel de moeite waard. Het werd in de verte alleen al een klein beetje donker... niet veel later begon het te regenen. Weer alles nat, helaas. Voordat we weggingen was het al op gehouden met regenen. Gelukkig dus het laatste stuk droog kunnen afleggen. Om iets voor drie waren we bij het hotel. Na het landingsbiertje maar ter afkoeling het zwembad in gedoken. Morgen een rustdag, heerlijk! Vandaag nog 247 km gereden, in totaal was de omweg dus 655 km.... Vanavond heerlijk wezen eten, je zou bijna denken dat je gewoon in Europa was. Alleen de prijs was anders, $180 voor 10 personen inclusief cognac, Irish coffee & creme brulee. Helaas is het restaurant morgen dicht, anders zaten we daar weer. Terug bij het hotel, hebben we nog even in de bar naast het hotel gezeten. Daar zie je hoe de dames worden geleverd op bestelling.... Maar de muziek was uiteindelijk in onze handen, laptop met YouTube en we gaan los.