23 november 2017

Kampot naar Phnom Penh

Om half zeven zaten we vanmorgen aan het ontbijt. Van deze laatste rijdag moesten we vol van gaan genieten.... Om half acht zaten we dan ook op de motor. De eerste stop was bij de zoutpannen, enige nadeel: het had vannacht best hard geregend en er lag nu dus een hele laag water op het zout. Er was dus niemand aan het werk. Helaas maar het was niet anders. Dus op naar de krab markt. Hier worden direct vanuit zee de krabben verhandeld. Als je zin hebt, kun je ook krab eten. Het was alleen negen uur in de ochtend, het eten hebben we dus maar overgeslagen. Langs de kust zijn we verder gereden. En bij zout hoort peper, dus op naar een peper plantage. Staat er een heel groot bord langs de kant van de weg van een peper plantage, wij er naar toe gereden... mogen we er helemaal geen kijkje nemen. Eind van het liedje is dat we geen peper plantage van dichtbij hebben kunnen bekijken. De planten zie je vanaf de weg staan, alleen hoe of wat verder is ook wel leuk om te zien. Helaas is iets voor een andere keer. We vervolgde onze weg over de 3. Dit is een best wel aardige asfalt weg. Maar daar is wel een gravel doorsteek te vinden, dus nog effe wat gravel meegenomen. Deze weg ging langs mooie groene rijstvelden, geweldig uitzicht zo op de laatste dag. Voor we de 3 weer op gingen, nog even wat gedronken. Hier hebben we ook gelijk Brecht gedankt voor het begeleiden van de reis. En omdat het zijn eerste keer als reisleider was, heeft hij een mooi certificaat van ons gekregen. Na de drank volgde een stukje 3, gevolgd door een gravel doorsteek naar de 2. Op deze weg was er de eerste botsing van de reis. Twee dingen doen gaat meestal niet goed en daar kwam Brecht ook achter toen Gertjan al stil bleek te staan omdat Judith was gestopt. Gelukkig niemand gewond, we konden met zijn allen de reis voortzetten... Als kers op de taart zijn we nog naar tempel ruïne gereden. Hier stond je helemaal alleen, geen andere toerist naast onze groep te bekennen. Gelijk maar een groepsfoto gemaakt. Helaas voor mij, waren nu de lagers van mijn achterwiel aan gort. Deze zijn ter plekke vervangen, niks geen schone werkomgeving... gewoon in het zand. Na de tempel was het toch wel tijd voor onze laatste cambodjaanse lunch. Lekker rijst met varken voor mij en soep voor Pat. Na de vakantie hoef ik voorlopig even geen rijst.... Na de lunch hebben we nog een stukje gravel meegenomen terug naar de 2. Het was nog ongeveer 50 km rijden. Onderweg werd Pat nog gestoken precies tussen zijn bril en helm, gevolg was dat zijn gezicht steeds dikker werd. Net of hij aan één kant een hamsterwang had. Het ergste was nog dat ik helemaal niet bij hem stopte toen het gebeurde.
Het eerste stuk over de 2 ging vlot, het vervolg door de stad leek wel uren te duren. Op een gegeven moment zijn we door allerlei kleine achteraf straatjes naar angkor motorcycles gereden. Iets voor vier uur waren we terug waar we drie weken geleden begonnen. Iedereen is zonder kleerscheuren teruggekomen.. Na het landingsbiertje werd de schade opgemaakt van de motoren. Op alle motoren viel het allemaal mee, $30. Daarna op naar het hotel, motorkleding uit en lekker douchen. Rond half zeven gingen we naar de stad om te gaan eten. De eerste stop was de Eclips sky bar, op de 22ste etage van een bankgebouw. Geweldig om zo alle lichtjes van de stad te bekijken. Met een drankje wilde Brecht ons nog een laatste herinnering aan deze vakantie meegeven. Na het drankje zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Vanavond maar weer iets westers gegeten, cordon bleu. Als afsluiter zijn we nog een drankje gaan halen bij een bar waar een motor aan het plafond hangt. Een goede afsluiter van een heerlijke vakantie. Morgen eerst uitslapen en dan aan het eind van de dag terug naar het koude Nederland.