29 september 2019

Rustdag Bekapaka

Gisteravond met zijn allen de keuze gemaakt dat we naar de kleine Tsingy zouden gaan vandaag. Dit betekende ook op de rustdag om zeven uur aan het ontbijt. Nou zijn wij nooit de eerste en dat kwam dit keer goed uit. Pat is vandaag jarig en Gertjan en Judith hadden slingers en ballonnen meegenomen. Pat zijn stoel was versierd met een slinger en aan een brommer was versierd met ballonnen. Dit had Pat zijn motor moeten zijn maar Gertjan had de motor van Ture versierd..... Sorry maar bedankt. Die kwam dus ook bij het ontbijt met de vraag waarom zijn motor versierd was... Van Gertjan en Judith heeft Pat een bouwdoos van een Monkey voor zijn verjaardag gekregen. Vandaag was er bij het ontbijt chocoladepasta, dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Komen we na het ontbijt terug bij de kamer, staat er een knappe bruine man bij Gertjan en Judith op de deur te kloppen. Hij noemde zichzelf de dokter, ja ja... Om acht uur was het verzamelen bij de parkeerplaats, de auto stond er al. Frank ging met de motor en wij met zijn zevenen in de auto. Helaas was er achterin maar één bank gemaakt, hierdoor zaten Gertjan en Ture samen op de bijrijdersstoel (gezellig knus).

Bij het informatiecentrum aangekomen, heeft Frank gezorgd voor de entreebewijzen en een gids. Als eerste gingen we met een bootje de rivier op, dit bootje bestond uit twee aan elkaar verbonden boomstamkano's waar achterop iemand stond te stokken. Wij noemden het dus de zogenaamde stokboot. Met de boot bezochten we twee grotten, deze bevatten stalagmieten, stalactieten en vleermuizen. Echt heel spectaculair was het niet, het was niet te vergelijken met de grotten in bijvoorbeeld Slovenië. Als laatste bezochten we een tombe, hoog in de wand zag je drie schedels liggen. Heden ten dage is het alleen nog een soort van heilige plek waar mensen om gunsten vragen. Aan de wand van de rotsen zaten allemaal nesten van zilverreigers, er werd door de ouders driftig heen en weer gevlogen om de kleintjes te voeden. Na de boottocht kwam de wandeling over de Tsingy. Voor de wandeling wilde ik nog even naar de WC, moest ik toch betalen... Toch maar gedaan, vanmorgen was ook ik aan de schijterij en dat wil je niet in je broek hebben.

De wandelroute over de Tsingy zou makkelijk zijn. Judith heeft gisteren haar enkel bezeerd en kan wat moeilijker lopen. Eenmaal onderweg gingen we eerst door hele smalle gleuven. Op een gegeven moment moest Pat gaan kruipen om er door heen te komen. Maar hij kwam aan de andere kant... Daarna werd het klimmen en klauteren over de rotsige punten. Zoals Pat het noemde, hij heeft zijn verjaardagsfeestje in MonkeyTown. Eenmaal boven waren er een aantal uitkijkplateau's. Best wel indrukwekkend al die rotsen met scherpe punten. Helaas zijn er bij de kleine Tsingy geen hangbruggen, daarvoor hadden we naar de grote Tsingy moeten gaan. Daar was de wandeling alleen 4 uur.... Dat maar even niet, Pat moet morgen ook weer fit terug rijden. Bij het laatste uitkijkpunt was een wachtrij, dit schoot niet op en dus zijn wij eerder gestopt met de tour. Snel naar de auto, op naar de lunch en het zwembad. Gertjan moest alleen nog effe schijten achter een boom, ook hij was aan de race vandaag. Nadat we hem hadden opgepikt, zijn we terug naar het hotel gereden. Daar hadden we als lunch weer een heel diner, dat is wel overdreven twee keer op een dag een heel diner... Uiteindelijk de serveerster zover gekregen om spaghetti te vragen in de keuken. Dat kon met tomatensaus, even later kon het ook als bolognese... is toch wat lekkerder. Na de lunch zijn we ons gaan omkleden en de rest van de middag hebben we aan het zwembad gezeten. Lekker relaxen met een boekje en wifi.