27 september 2019

Van Miandrivazo naar Morondava

Avondje en ochtend zonder water was een mindere start van de nieuwe dag. Vandaag staat er 265 kilometer asfalt op het programma, een hele saaie dag. Maar de dag begon met een overheerlijk ontbijtje.... op het brood na, dit was zo droog als wat, ik ging het bijna in mijn thee soppen. Na het ontbijt gingen wij op pad, de auto zou later vertrekken omdat er een electrisch probleem was. De eerste kilometers waren wel goed te doen, zo af en toe waren er meertjes en riviertjes. De kleuren waren hier ook weer meer groen dan de dorre kleuren van gisteren. Tijdens de koffie break hadden we de gehele jeugd van het dorp om ons heen verzameld, gezellige boel dus. Na de break splitste de weg en gingen we richting de kust. Hier werd het weer dor, bruin en heet. We reden over kale vlaktes met hier en daar een boom, dorpjes en wat mensen. Heel vaak zag je een paar zakken langs de weg staan en onder de boom er iets achter zaten de eigenaren van de zakken in de schaduw. Ook kwam je nu meer afgeladen busjes tegen, met mensen erin en spullen erop.

Bij de volgende break maar weer een cola gescoord, alleen direct een halve liter opdrinken is best veel. Onderweg is er ook geen boom om achter te plassen.. Dus het laatste beetje cola maar aan de meisje die om ons heen draaide gegeven, zij ook helemaal blij. Na deze break gingen we twee riffen (ontstaan door de verschuiving van twee tectonische platen) over. Je steeg hierbij best snel naar een aardige hoogte. Op de tweede staat een Chinees prieeltje en daar zijn we gestopt, reed ik nog bijna te ver want ik zag ze niet staan. Onze volgende stop was een grote baobab langs de weg. In dit gebied zie je steeds meer baobabs in het land staan, het is dus ook weer een stuk groener dan in het midden van de reis vandaag. We kwamen nu steeds dichter bij de kust, er kwam een heerlijk fris zeewindje. Eenmaal in de stad werden eerst de motoren volgetankt. Daarna was het op naar ons hotel voor een late lunch. We zitten in kleine huisjes aan de zee. Helaas is er geen strand meer, de laatste typhoon heeft het strand weggeslagen. Het windje wat we eerder als heerlijk ervaarde zorgt ernu voor dat er hele hoge golven op de kust slaan. In het restaurant zit je niet helemaal droog, zo af en toe wat spray water van de golven dat geeft een verfrissend gevoel.

Na de lunch zou het nog meer dan uur duren voordat de auto er zou zijn. Dus zijn we in onze motorkleren naar de haven gelopen. Je hoort iedereen zeggen dat zijn die motorrijders, de tamtam gaat snel hier.. Onderweg zijn er nog wat massages aangeboden, volop winkels die dat aanbieden hier. Na de haven zijn we naar het strand gegaan, ondertussen eerst mijn motorbroek uitgedaan en in mijn wielrenbroek verder gelopen. Tussen de huisjes is het namelijk best weer heet. Terug in het hotel was de auto er nog niet, dus maar wat relaxen. Toen de auto er was, konden we voor het eerst in twee dagen weer een heerlijke douche nemen. Na het douchen nog effe relaxen en daarna op naar het diner. Morgen vroeg op dus ook vroeg naar bed, door de hitte niet veel geslapen afgelopen nacht