9 oktober 2019

Van Ranomafana naar Antsirabe

Van het regenwoud naar de regen. De wekker ging weer is om zes uur vanmorgen, ik dacht toch echt dat ik vakantie had en dan kon uitslapen.... Half zeven ontbijten, dan om zeven uur op de motor om naar het beginpunt te gaan van de wandeling. Iets voor half acht parkeerde we daar de motoren. Met een gids gingen we 2,5 uur door het regenwoud wandelen op zoek naar lemuren en andere dieren. Als eerste kwamen we de golden bamboe lemur tegen, deze is heel zeldzaam en alleen hier te vinden. Daarna hebben we nog wat planten en bloemen kennis opgedaan. Als we op zoek gingen naar de lemuren, loop je dwars door het regenwoud. Het is dus klimmen en klauteren over boomwortels met je motorbroek aan, gelukkig wel mijn wandelschoenen aangedaan. Even later kwamen we een blad staart gekko tegen, deze schijn je ook niet zo heel vaak tegen te komen. We waren toen al bijna 2 uur onderweg, dus moesten bijna terug. De spotter was alleen de verkeerde kant op gelopen, dus wij met de gids de andere kant op om nog wat lemuren te spotten. Maar we hebben ze gespot. Het werd alleen super druk op die plek. Snel maar op de terugweg. Val ik nog bijna over een boomwortel, maar gelukkig kon ik mezelf staande houden. Eenmaal weer bij de rivier moesten we nog een stukje klimmen terug naar de ingang. Daar de spullen weer bij elkaar gezocht in de auto, effe schoenen gewisseld en op weg. De totale route is vandaag nog 260 kilometer. De weg slingert heerlijk door de bergen. Het is gewoon genieten.

In Ambositra stopten we voor de lunch. Dit is een stad waar heel veel houtsnijwerk wordt gedaan. Wij hebben een lemur op tak van palissander hout gekocht voor in onze herinneringen kast. Daarna zijn we terug gegaan naar het restaurant. Hier zat een groepje muzikanten te spelen. Ze verkochten cd's, we hebben ze gesponsord door een CD te kopen voor onder de filmpjes. Misschien is deze muziek beter dan de overige cd's die we hebben. De muziek klonk in ieder geval wel goed. Als lunch had ik een groentesoep, dit leek meer op een baby maaltijd zonder ook maar enige vorm van smaak. Dus niet alles opgegeten, maar Judith haar tomatensalade opgemaakt. Tot slot moesten we nog 90 kilometer tot het volgende hotel. Helaas ging het op 50 kilometer van de hotel regenen. Snel nog de regenjassen aangetrokken. Het ging alleen ze hard dat je binnen no time zeiknat was. Uiteindelijk liepen we te soppen in onze schoenen. Net voor Antsirabe werd het weer droog, dus de jas is weer wat opgedroogd. De stad in rijden was weer een chaos, maar we zijn er weer zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Eenmaal in het hotel had iedereen wel zin in een warme douche, de meesten hadden het steen koud. Morgen  dade laatsteg rijden en dan zit de vakantie er weer op....