4 maart 2023

Door de bergen naar Chi Uyên

Afgelopen nacht heerlijk geslapen met het geluid van de dieren uit het Nationaal Park op de achtergrond. Totdat vanmorgen om 6:30 de wekker ging. Douchen, aankleden, tas pakken en ontbijten om om 8:00 weer te vertrekken. Als ontbijt vandaag omelet en pannekoek, vreemde combinatie maar vulde de maag. Erbij maar een passievrucht sapje genomen. Kwam alleen met ijsblokjes, hopelijk hebben ze geen effect....
Na de briefing zijn we oppad gegaan. Net het dorp uit gingen we een hele gave brug over. Netjes op je eigen baantje blijven rijden dan kwam het helemaal goed. Wel wat krap voor passerend verkeer maar was wel mogelijk.
Hierna gingen we langzaam de bergen in. De temperatuur is hier een stuk beter als in de stad. De route gaat vandaag voornamelijk over asfalt, dat maakt dat we af en toe losgelaten worden. We mogen dan op ons eigen tempo rijden. Bij de koffiestop naast de gebruikelijke cola ook nog een paar stukje sinaasappel gegeten. Naast de koffietent stond een auto die sinaasappels verkocht, dit liet hij via een bandje+luidspreker ook aan iedereen weten.... Maar dan wel met alleen het woord sinaasappels te herhalen, vreselijk irritant. Ik ging even bij de sinaasappelboer kijken en kreeg gelijk een stuk sinaasappel aangeboden. Moet eerlijk zeggen, smaakte heerlijk. Na de koffie weer onderweg. De route liep langs een aantal rubberplantages.
Iets verder op de route kwamen we bij een stuwdam.
Vanaf de stuwdam zijn we door de bergen gereden met zicht op het stuwmeer. In het stuwmeer zie je allemaal eilanden, dit zijn bergtoppen. Ooit besloot de overheid om de stuwdam te bouwen en de dorpen die er lagen verdwenen onderwater inclusief de bergen.
We zouden weer iets te laat zijn voor de lunch, dus onderweg bij een brommer verkoper brood gekocht. Uiteindelijk in het dorp nog wel een restaurant gevonden met eten. Het werd dit keer een broodje vlees/groente/vis. Daarnaast werd er ook nog wat rijst, soep en ei geserveerd. Een goede lunch voor iedereen.
Na de lunch vervolgde we onze weg door de bergen. Onderweg nog een bezoekje gebracht aan een bruiloft. Daarna door naar de middagstop. Deze stop was in het gebied van de koffie, helaas was alles al geoogst.
Maar de koffie was wel te koop. Nog een lekkere yoghurt gegeten en daarna weer door. Het laatste stuk was een heerlijke slinger weg door de bergen. Ik had het geluk om vooraan te rijden. Samen met een locale brommer de berg onveilig gemaakt. Hij kon de bochten en ik heerlijk volgen (en de rest achter me aan).
Het laatste stuk van de route was weer druk. Ergens was een bataljon aan bussen vertrokken, die heel irritant een deel van de weg in beslag namen. Uiteindelijk met weer wat zigzaggen bij een tankstation aangekomen. Daar de motoren gevuld. Na het vullen van de motor wilde Pat afstappen, helaas ging dat anders dan gepland. Het staat dus nu 1-0 voor Pat. Hierna was het nog een klein stukje naar het hotel. Bij het hotel konden we parkeren in het hotel, volgens mij is het geen garage..
Wij kregen kamer 207, helaas werkte de sleutel van die kamer niet. De keycard en de sleutel werkte niet, handig zo'n kamer. Uiteindelijk zijn we verhuisd naar kamer 505. Om 19:00 gingen we op weg om te eten. Ook deze keer werd de tafel weer gevuld met allerlei gerechten. Zelfs een gerecht dat op tafel moest garen. Het was weer een gezellige avond. De groep onderling is geweldig. Voor het eten moeten we iedere keer proosten, vandaag had de monteur shotjes gebrouwen door zijn schoonmoeder bij zich. Met zijn allen hebben we er 1,5 liter doorheen gejaagd. En nee hoor, we drinken niet zoveel op dit soort vakanties...
Morgen gaan we verder langs de kust. Gelukkig een wat kortere route als vandaag.