5 maart 2023

Langs de kust naar Vung Tau City

Zal nog even met gisterenavond beginnen.. na het eten gingen we nog een rondje lopen om te kijken of we ergens water konden kopen. Ook waren ze in het park met elektrische autootjes en driewielers met verlichting aan het rijden (dit was niet alleen leuk voor kinderen). In het donker is dat een leuk gezicht. Tijdens dat rondje stapte ik op een tegel met daarin een oog, gevolg ik zat op mijn knieĆ«n op de grond. Het is nu dus 1-1.
Dat verhaal dus gehad hebbende, gaan we over naar vandaag. Het hotel waar we verblijven serveert geen ontbijt, dus de chauffeur zorgt voor de broodjes en die eten we aan de overkant in de koffiebar op. Vandaag is ook de monteur jarig, dus de koffiebar maar versiert en een liedje voor hem gezongen.
Ik was alleen weer vervelend, want ik wilde thee en geen koffie. Na lang wachten kregen we eindelijk een liter thee. Met zijn allen die kan maar grotendeels leeg gedronken anders is het ook zonde van het geld.
Rond 8:00 de briefing en gaan met die banaan. Het eerste deel ging weer door de stad, gelukkig is het zondag wat het iets rustiger maakt.
Eenmaal uit de stad reden we richting de zee. Je krijgt alleen het idee dat je ergens over een boulevard rijdt met onwijs opzichtelijke hotels. Een Disney achtig thema wordt ook niet geschuwd hier... Maar het is gewoon overdreven. Het lijkt ook allemaal leeg te staan want er loopt echt helemaal niemand bij winkels en restaurants. Langs de hele kust wordt er ook overal gebouwd.
Voor de koffiestop reden we nog even met de motor over de markt. Je moet het een keer gedaan hebben. Het schijnt hier vrij normaal te zijn, zelfs met je motor het restaurant in rijden om te vragen of ze nog eten hebben.
Na de koffie gingen we offroad rijden. Eerst nog even een stop bij een plantage en bij de zoutwinning. Het stuk offroad ging tussen de rubberbomen door. De weggetjes varieerde van single track tot zandspoor. Maar allemaal goed te rijden. Met mijn haat liefde verhouding tot zand ging het rijden vandaag best lekker. Op een gegeven moment is er toch besloten om de route af te korten, anders kwamen we wel heel laat bij de lunch en vervolgens in het hotel aan.
Na de lunch was het nog een stuk asfalt tot het hotel. Onderweg nog gezocht naar een cafe dat Michel mee heeft helpen bouwen. Dit was alleen ongeveer 30 jaar geleden. De hele stad was wat groter geworden en de juiste plek vinden was een opgave. Maar de mensen waren zeer behulpzaam met zoeken. Helaas hebben we het huis en cafe niet gevonden.
Daarna doorgereden naar ons hotel. Om goed 16:00 waren we binnen, effe gedoucht en daarna een biertje drinken. Nog even naar het strand aan de overkant van de straat gelopen. Ondanks de wind was het er nog best druk.
Bij het eten moest er geproost worden op de jarige. Voor de monteur was het de eerste keer dat er aan zijn verjaardag gedacht werd. Hij vond het geweldig.
Morgen gaan we de Mekong Delta in. Het eerste stuk met de boot en daarna het eerste stukje rijden.