6 maart 2023

Eindelijk in de Mekong Delta (Bên Tre City)

Vroeg op vandaag om de boot te halen. Komen we aan bij het ontbijt, zijn ze nog niet klaar. Even later kwam het brood met ei. Aan het eind van deze vakantie kan ik weer geen ei meer zien. Iets voor 8:00 de briefing voor vandaag. We beginnen hier, gaan daarheen en hebben 3 bootjes. En nu op naar de boot.
Dwars door de stad heen naar de boot. Laatste stuk voor de boot nog een stukje over de markt gereden. Bij de boot aangekomen werden de motoren klaar gemaakt voor de reis. Een deel van de motoren moest in het ruim, dit had de havenmeester besloten voor de verdeling van het gewicht. Dit is best wel een karwei.. Motor over de treeplank laten zakken, daarna nog verder het ruim in.
Tijdens het laden, konden wij nog een rondje over de markt lopen.
8:15 aanwezig en om 9:00 was alles geladen. Toen mochten wij aan boord, lekker over de rand van de boot lopen naar de achterkant. Daar naar binnen klimmen, atleten waren er niks bij. Eenmaal binnen werd na een tijdje de motor gestart, dit was voor korte duur want het touw van de buren zat in de schroef. Dus maar iemand het water in om los te maken. Weer los, kwamen we moeilijk weg. Nu was het laag water en wij met alle moteren zwaar beladen. Zaten dus aardig aan de grond... Vlak voor het checkpoint moesten we reddingsvesten aan en op de grond gaan liggen. Iets met illegaal de Chinese zee overvaren of toch het vervoer van buitenlanders. Maar we mochten door. Net buiten de haven ging er toch nog maar één het water in om de schroef vrij te maken van rotzooi. Aan het geluid te horen was dat wel nodig. Daarna liep de schroef weer als een zonnetje net als de motor.
Gisteren hadden we het idee, dat het een ruwe overtocht zou worden. Bij ons aan strand waren de golven namelijk vrij hoog. Maar het viel alles mee. Nog wel een poging gedaan om op het dek te gaan zitten, maar ik was niet zo atletisch en de temperatuur was daar ook behoorlijk. De overtocht uiteindelijk dus binnen doorgebracht.
Iets over twaalf kwamen we aan in de haven, helaas wel een nieuwe haven waar geen eten te koop was. Het uitladen van de motoren duurde ook iets langer dan gepland waardoor we vandaag weer de spreekwoordelijke hond in de pot vonden. De lunch bestond uiteindelijk uit vis, groente, eieren en rijst. Het smaakte en dat is het voornaamste. Na de lunch hebben we wat smalle paadjes gereden, afwisselend asfalt, gravel of betonplaten. Het is leuk rijden tussen de plantages en rijstvelden. De eilandjes zijn met bruggetjes of veerboten aan elkaar verbonden.
Onderweg nog gestopt bij een scheepswerf. Hier repareerde ze alleen boten. Door de lange wachttijden bij de verschillende veerboten, was het al laat toen we van de laatste af kwamen. De scholen gingen net uit in het dorp en waar bij ons de ouders met auto's staan doen ze dat hier met scooters. Het was net een mierennest waar je doorheen moest rijden.
Toen er ook nog een wegopbreking was, zijn we maar via de snelste weg naar het hotel gereden. Het laatste stuk nog wel via de markt gereden, dit blijft een vreemde gewaarwording. Half zes waren we ongeveer in het hotel.
Na het douchen nog snel een biertje gepakt voordat we gingen eten. Ook vandaag was dit weer heerlijk, hier ga ik zelfs tofu lekker vinden.
Morgen volgens het boekje de mooiste dag van de Mekong Delta. Afwachten dus maar...