7 maart 2023

Zigzaggen door de Mekong Delta

Vanmorgen een uitgebreid Vietnamees ontbijt met gelukkig ook omelet en fruit. Na het ontbijt snel de spullen weer pakken en op naar de motor. De route vandaag begon weer door de stad, gelukkig was het wel wat rustiger.
De eerste stop was bij een tempel. In Tien-Thuy de Cao Dai Temple, dit is een stroming die is ontstaan uit verschillende stromingen. We mochten ook binnen in de tempel kijken, de draken waren geweldig met al hun kleuren. Na de tempel reden we weer verder over kleine paadjes tussen de plantage, rijstvelden en huizen door. Op een gegeven moment komen we bij een brug aan, zijn ze aan het werkt dus brug dicht. Blijkt ernaast een geïmproviseerd pontje te zijn. Ze waren de aanlegsteiger alleen nog aan het afmaken. Waarschijnlijk blijven ze daar ook mee bezig, want toen wij overgezet werden ramde de schipper gewoon een plank uit de aanlegsteiger. Ach zo houden ze werk...
Na dit pontje reden we nog een stuk binnendoor, waarna we weer op het asfalt kwamen. Hierover reden we naar de volgende veerpont, één waar ook auto's op mogen. Dit was gelijk de koffiestop, deze was er namelijk bij in geschoten omdat we een extra pont hadden. Na de pont hadden we een wat snellere weg naar het volgende pontje. Helaas zijn deze stukjes wat minder leuk om te rijden maar wel spannend. Je blijft je namelijk verbazen over het verkeer, links en rechts zie je brommers. Het is dus heel goed opletten in dorpen. Ook deze keer zijn we de markt op gegaan, je verbaast je dan hoe vriendelijk dat iedereen is terwijl je onderhand door hun kraam rijdt. Het is hier ook gewoon om met je brommer tot aan de kraam te rijden om je boodschappen te doen, moet je in Nederland is proberen. Na de pont was het bijna lunchtijd, we reden op schema dus vandaag geen restjes. Het was een luxer restaurant dan de afgelopen keren en dat was ook wel te merken. We hadden lekkere springrolls, inktvis en schoenzolen vlees. Vlees is iets wat ze hier alleen in schoenzool kunnen bakken geloof ik, dan zijn in ieder geval alle bacteriën dood. De monteur had nog ergens verse lychees gehaald, daar bleef je van eten.
Na de lunch gingen we weer verder over de single tracks en door de smalle straatjes.
Voor de verandering ook nog een pontje erbij, aan het eind van de dag stond de teller op 5. Bij de laatste stop ging ik wel even in een hangmat liggen. Bij iedere coffee verkopers hangen die er wel. Ik lag alleen aan de andere kant op de grond in plaats van in de hangmat. Bij de tweede poging lag ik wel, is weer eens wat anders als zitten. Voor de weggingen moesten de dames nog even naar de wc. Terwijl Judith op de wc zat, stond ik buiten te wachten met de eigenaresse. Dat heb ik geweten. Nou ben ik niet de magerste, dus moest ze aan mijn buik zitten. Daarna volgde zo ongeveer mijn tieten om te stoppen bij mijn neus. Vietnamezen zijn allemaal vrij mager en hebben een platte neus, dus onze neuzen en een mollig lichaam is voor hun heel vreemd....
Na nog even naam en leeftijd uitgewisseld te hebben, mocht ik naar de wc.
Rond kwart over vijf waren we in het hotel. Ook deze keer reden we de stad door terwijl de scholen uitgingen, wat een drukte. Na een welkomstdrankje kregen we de sleutel van de kamer en konden we gaan douchen.
Iets over zes zaten we aan het bier in het restaurant, er scheen niet veel anders met koud bier in de buurt te zijn. Lauw bier smaakt echt niet...
Het eten vanavond is hot pot. Heel interessant was het het niet, tenzij je van kippenklauwen houdt. Verder zat er wel vlees en groente in, maar de gewone keuken smaakt toch beter.
Na het eten nog effe een biertje genomen langs de straat. Gezellig met zijn allen op mini stoeltjes (bij ons de kinder versie plastic stoeltjes) om een tafeltje. Voor we terug gingen naar het hotel nog twee flessen water en een ijsje gehaald. En natuurlijk de lichtjes van deze stad op de foto gezet. Morgen hebben we een korte dag met in de middag een boottocht.