8 maart 2023

Gluren naar Cambodja

Een korte rijdag vandaag in tijd, in kilometers scheelt het weinig met gisteren. Toch moesten we eerder op. De eerste veerpont ging namelijk om 8:00 en die moesten we halen. Om kwart voor acht dus op de motor richting de pont. We waren op tijd, gelijk de pont op rijden en de motor keren. Hier rij je vaak aan dezelfde kant van de pont af als dat je erop reed. Dus wel handig als je van te voren kan keren.Met de pont gingen we naar een eiland. Na een tocht over het eiland, gingen we aan de andere kant weer van het eiland af. Toen we die pont op reden, had Jos een lekke band. Aan de overkant eerst de band geplakt (binnen 20 minuten) en dan weer verder.
Binnen korte tijd hadden we de drie pontjes van vandaag gehad. Hierna gingen alle verbindingen door middel van bruggen. Voor de koffie gingen we nog naar een steenfabriek. Gewoon met de motor door de fabriek rijden. Aan de andere kant van de fabriek nog een rondje door de fabriek gelopen. Zo zien we ook is hoe hier de stenen van de rivierklei worden gemaakt. Na de steenfabriek hadden we nog een veerpont en daarna koffie. Na de koffie kwam nog een leuk stuk over een smal gravel pad langs verschillende dorpjes. Dit was heel leuk rijden. Achter de huizen had je zicht op de rijstvelden, echt schitterend. Aan de andere kant had je de rivier.Eenmaal weer op de hoofdweg was het nog 18 kilometer tot de lunch. Helaas was het restaurant er niet meer. Even gevraagd bij een andere winkel, maar iets verderop zat nog een restaurant. Daar dus heen gereden. Ze waren niet al te snel maar wel weer lekker gegeten. Na het eten nog even naar de wc dat blijft toch een belevenis. Vandaag door het pikkedonker naar de wc gelopen, ook daar geen licht. Dus maar gezellig samen met Judith naar de wc geweest met de telefoon van weer iemand anders. Je ziet het is bij ons nooit saai...
Na de lunch was het een asfalt weg naar het hotel, een deel van de groep is nog naar de grens van Cambodja gereden. Bij de grens mochten we een rondje om het grenshuisje en weer terug. We zijn waarschijnlijk effe in niemandsland geweest. Onderweg naar het hotel nog gestopt bij een Cambodjaanse tempel. Hier mochten we binnen kijken en kregen we water. Na de tempel was het nog 25 kilometer over een rechte weg naar het hotel. Hier mochten we weer vrij rijden. Ik had dus weer iedereen achter me aan, ik schijn lekker door te rijden. Bij het hotel aangekomen hadden we nog tijd om te douchen, want om vier uur moesten we ons melden voor de boottocht.
De boottocht ging naar de drijvende huizen. Onder sommige huizen kweken ze vis, er zitten dan wel 30.000-40.000 vissen onder. We mochten ze nog eten geven, niet normaal dat gekrioel.Eenmaal weer op het vasteland nog een bezoek gebracht aan een moskee. Hebben we niet zoveel mee dus snel weer door, het is namelijk niet echt koeler geworden...De  lokale slush puppy ging er toen wel in. Afwachten of er morgen nog ziek zijn..Op de weg terug naar de boot nog een stop bij een vrouw die zat te weven. Dit alleen voor de toeristen, want de fabriek is goedkoper. Beetje toeristisch. Tijdens de terug weg voor het eerst een zonsondergang gezien. Meestal zijn we net aangekomen en is het donker voordat we weer buiten zijn. Terug bij het hotel nog een biertje gedaan langs de straat. Helaas weer warm bier vandaag, smaakt toch minder.
Voor het eten zijn we met de fietsriskja naar het restaurant gegaan. Best wel lachen, Pat in het bakkie en ik op de overgang naar de fiets. Mannetje moest wel trappen met twee van die zwaar gewichten. Ook vandaag weer heerlijk gegeten: garnalen, vis, oesters maar ook vlees. De rijst heb ik maar gelaten voor wat het was, toch maar vulmiddel. Na het eten zijn we terug gelopen naar het hotel, was maar 850 meter. Het leek veel langer in die riksja.
Morgen rijden we weer terug naar Saigon, wordt een lange zware dag. Vooral het laatste deel in de stad.