3 maart 2023

Op naar Cat Tien

Wat doe je in de vakantie, uitslapen? Nee joh, vandaag stond de wekker om 6:00. Douchen, ontbijten en op weg. Het ontbijt was op de twaalfde etage, restaurant met een view. Na het ontbijt nog wat geld gehaald voor de pot. Tijdelijk weer wat miljoenen rijker. Daarna de motor spullen aantrekken en een motor uitkiezen. Wij hebben de zwarte motoren, niet de nieuwe maar ze rijden prima.
Na de uitleg van de route, zijn we op weggegaan. Het eerste stuk door de stad. De eerste meters ons aanpassen aan het rijgedrag maar even later gingen we er ook links en rechts voorbij. Na een half uur waren we de stad uit en was de drukte aardig voorbij. Rond 9:00 de eerste stop voor een bakkie koffie. Echte Vietnamese opgeschonken koffie, klaar terwijl u wacht... duurt lang. Eenmaal weer opweg kwamen we bij het eerste pondje aan van de dag.
Wat is het weer een geweldig land om doorheen te rijden. Na het tweede pontje hadden we een extra stop. Even wat te drinken halen is een uitdaging, er komen namelijk alleen 500.000 briefjes uit de automaat. Geld teruggeven is dan best een opgave. Dan maar een rondje geven, 6 cola net iets meer als 3 euries.
Eenmaal onderweg kwam het eerste stuk offroad. Was een leuk stuk om in te komen. Door de extra stop kwamen we alleen te laat aan voor de lunch. Hier in Vietnam moet je om 12:00 lunchen, als het eten op is dan heb je pech. Gelukkig konden ze improviseren en stond er even later wel een bord eten op tafel.
Na de lunch kwam het volgende stuk offroad. Dit waren nog de wat brede paden met af en toe wat zand. Dat zand maakte wel dat je geen hand voor ogen meer zag. Toch maar iets meer afstand houden om te kijken welke gaten er in de weg zitten. Want die zaten er zeker, inclusief de geulen van de vrachtwagens die zichzelf een keer vast gereden hadden.
De middag stop was bij een stalletje waar ze gezellig zaten te bingoën. Toen wij aankwamen moesten de locals hun stoel inleveren want die waren voor ons bestemd. We waren de sensatie van de dag. We zaten een beetje onder het zand en dat vonden ze hilarisch. Bij de kraan mochten we ons schoonmaken zodat we weer toonbaar waren. Na de drank gingen ze nog pomelo voor ons schillen. Heerlijk fris was dat.
Na het laatste pondje hadden we nog een stukje single track. Dit waren paadjes bijna bij de mensen over het erf. Wel heel erg gaaf om te rijden. Eenmaal weer op het asfalt waren we niet al te ver meer van het hotel. Eerst nog even de motoren volgetankt en daarna door naar het hotel. Na het welverdiende landingsbiertje zijn we gaan douchen en omkleden voor de nacht safari.
Onze hotelkamerOm 18:00 zijn we naar de boot gelopen die ons naar het natuurpark Cat Tien brengt. Dit park ligt aan de overkant van de rivier, in onze kamer horen we de apen die daar zitten. Eenmaal aan de overkant bleek de auto wel heel erg vol, iets van meer plaatsen verkopen als dat er plek is......
Dus maar gewacht op de volgende. Tijdens de safari toch wel heel veel reeën en herten tegen gekomen (zien we in Nederland nooit...). Maar ook een wilde kat, een heel klein vogeltje en (volgens ons) mangoesten. Na de safari moesten we snel terug naar het hotel voor het eten. We werden achterop twee brommers per twee weggebracht. Dat was ook weer een belevenis. Met mij achterop maakte hij bijna een wheelie en was zijn snelheid ook ver te zoeken.
Eenmaal terug werd het eten snel daarna opgediend. Het is echt heerlijk eten, we gaan echt niet omkomen van de honger deze vakantie. Voor het eten moesten we nog proosten met een Vietnamese Whisky, één keer met onze monteur en een keer met de eigenaar van het hotel. Was nog best te drinken dat spul.
Morgen weer een nieuwe dag, iets meer kilometers waarvan het meeste asfalt.