13 maart 2023

In de regen en door de wolken naar Sa Pa

Gisterenavond regende het ontzettend. Wat dan valt, valt vandaag niet. Na het ontbijt gingen we weer oppad. De omgeving ziet er geweldig uit hier. De eerste stop was bij één van de berg volkeren thuis. We mochten binnen kijken in het huis en kregen een kopje thee. Het huis is alleen niet gemaakt voor 14 zwaargewicht Europeanen. De planken rond de vuurplaats kraakten goed. Na de thee mochten we weer zelf rijden. Er is maar één route naar Sa Pa, dus het grootste gedeelte van de dag wordt zelf rijden. Onderweg was er tijd zat om foto's te maken. Overal om je heen zag je rijstvelden en theeplantages.
Bij de koffiestop werd mijn motor uit elkaar gehaald. Hopelijk rammelt hij daarna niet meer zo. Na de reparatie liep hij weer wat beter. Maar helemaal goed is hij nog niet. Tijdens de lunch is er besloten dat er een andere motor op de trein gaat. Morgen bij de koffie wordt hij omgeruild.
Voor de lunch hadden we de eerste pas van 1.600m. Het eerste deel had nog een geweldig uitzicht, daarna kwamen we in de wolken terecht. Het uitzicht was dus 0,0...
Na de pas hadden we de lunch stop. We waren op tijd, dus hadden keus zat. Het was weer heerlijk. Vanaf hier moesten we nog 140 km rijden. We waren nog niet heel ver gekomen vandaag. Werd dus doorrijden. Er is alleen nog zoveel moois te zien, dat je gewoon af en toe wil stoppen voor een foto.Bij de tank stop werd Judith ziek. Uiteindelijk is ze in de auto gestapt en de monteur op haar motor. Was hij denk ik heel blij mee, want het ging gelijk regenen.
Ook de tweede pas van 2.000m had een geweldig uitzicht als het mooi weer zou zijn. Vanaf de laatste cola stop ging het regenen. Gelukkig had ik op tijd mijn regenbroek aangetrokken. De gehele pas hebben we in de regen gereden. Dit ging dus niet harder als 40km per uur. Uiteindelijk kwamen we ook weer in de wolken terecht. Het zicht was wel beter dan op de vorige pas. Door de regen had ik geen zin om te stoppen. Mijn camera zou dan natter zijn als de foto.
We slapen vandaag in de meest toeristische stad. Het stikt hier van de uitgaansgelegenheden en hotels.
We zitten op 1.600m, het is hier verdomde koud. Hou daarmee ook rekening met de natte kleding e.d. De hotelkamer lijkt net een washok. Overal zie je kleding te drogen hangen.
Met de bus zijn we in de stad gaan eten met zijn allen. Eten vandaag was automatisch met mes en vork. Best handig als je duim niet mee werkt. Zijn die toeristen nog ergens goed voor.